Carrefour strijdt al 15 jaar tegen voedseloverschotten en –verspilling.
En dat op verschillende fronten:
- Efficiënt voorraadbeheer moet voor-komen dat producten niet verkocht raken.
- Producten waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum nadert, worden met korting verkocht.
- Onbederfbare producten (olie, azijn, suikerwaren, alcohol, …) hebben niet langer een uiterste houdbaarheidsdatum.
- Sinds 2018 werkt Carrefour samen met de Too Good To Go app, waarmee verrassingsmanden aan kleine prijzen kunnen worden besteld. De 463 partnerwinkels van Carrefour deelden intussen 512 900 manden uit. In 2020 werden 235 000 verrassingsmanden aan de consumenten bezorgd
- In september 2020 ging Carrefour in zee met de Brusselse start-up Freshr, die misvormde of onverkochte groenten en fruit ophaalt om er vers vruchten- en groentesap, soep of gezonde tussendoortjes van te maken. Dat gebeurt in de winkels van Carrefour, in het bijzijn van de consument.
- Carrefour is de eerste voedingsketen die samenwerkt met de Schenkingsbeurs, een platform dat verenigingen en winkels met elkaar in contact brengt. Resultaat: meer dan 1 miljoen door Carrefour geschonken maaltijden werden in 2020 aan kans-armen bezorgd, net toen de nood zo hoog was.
- Mochten er ondanks al die initiatieven toch nog onverkochte producten overblijven, dan worden die door derden gerecycleerd en gevaloriseerd als, bijvoorbeeld, grondstoffen voor biomethaan.